top of page
Caută

Modificări importante ale Legii societăților – aplicabile din 26 noiembrie 2022

  • Poza scriitorului: Ioana Domocos
    Ioana Domocos
  • 25 nov. 2022
  • 4 min de citit

Actualizată în: 25 ian. 2023


ree

1. Schimbări privind actul constitutiv


Pentru SRL-uri, societăți în nume colectiv și societăți în comandită simplă, actul constitutiv va cuprinde, în plus față de elementele actuale:


Ø modalitatea de adoptare a hotărârilor adunării generale a asociaților, cu votul tuturor asociaților, în cazul în care, din cauza parității, nu poate fi stabilită o majoritate absolută;

Ø acolo unde este cazul, datele beneficiarilor reali și modalitățile în care se exercită controlul asupra firmei;

Ø pentru asociații care reprezintă și administrează societatea sau administratorii neasociați se va preciza și durata mandatului;

Ø în caz de dizolvare, se vor include și modalitățile de asigurare a stingerii pasivului sau de regularizare a lui în acord cu creditorii, dacă dizolvarea e fără lichidare, atunci când asociații sunt de acord cu privire la repartizarea și lichidarea patrimoniului societății.


Pentru SA-uri și societăți în comandită pe acțiuni, actul constitutiv va cuprinde, în plus față de elementele de acum:


Ø dacă e cazul, datele beneficiarilor reali și modalitățile în care se exercită controlul asupra firmei;

Ø tipul societății (închis sau deschis).

2. SRL-urile pot vărsa etapizat, după înmatriculare, capitalul social subscris.

În cazul SRL-urilor, un procent de 30% din valoarea capitalului social subscris va trebui vărsat în maximum trei luni de la data înmatriculării, însă înainte de începerea operațiunilor în numele societății. Diferența de capital social subscris de 70% va fi vărsată ulterior, după cum urmează: pentru aportul în numerar, în 12 luni de la data înmatriculării; pentru aportul în natură, în termen de cel mult doi ani de la data înmatriculării. 3. Modificări privind înmatricularea societăților.

În cazul înmatriculării societăților, cererea de înregistrare nu va mai trebui însoțită de:


Ø dovada disponibilității firmei;

Ø în cazul aporturilor în natură subscrise și vărsate la constituire, actele privind proprietatea, iar în cazul în care printre ele figurează și imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate;

Ø actele constatatoare ale operațiunilor încheiate în contul societății și aprobate de asociați;

Ø declarația pe propria răspundere a fondatorilor, a primilor administratori și, după caz, a primilor directori, respectiv a primilor membri ai directoratului și ai consiliului de supraveghere și, dacă este cazul, a primilor cenzori, că îndeplinesc condițiile prevăzute de Legea societăților;

Ø semnăturile reprezentanților societății (nici la solicitarea înmatriculării, nici la numirea ulterioară înmatriculării).

4. Modificarea actului constitutiv, posibilă și fără votul tuturor asociaților.

Dinn 26.11.2022 va fi abrogată prevederea din lege care stabilește că pentru hotărârile având ca obiect modificarea actului constitutiv este necesar votul tuturor asociaților (în afară de cazul când legea sau actul constitutiv prevede altfel).


5. Desființarea firmei de către tribunal nu va mai fi posibilă în caz de nedepunere a situațiilor financiare anuale. Acum, se prevede că tribunalul poate pronunța, la cerere, dizolvarea unei societăți dacă aceasta nu și-a depus situațiile financiare anuale (inclusiv cele consolidate), raportările contabile sau declarația de inactivitate, dacă întârzierea depășește 60 de zile lucrătoare. Noua lege prevede abrogarea acestor motive pentru care se poate cere desființarea firmei.

6. În unele cazuri, desființarea unei societăți va putea fi făcută direct prin registratorii ONRC.

Este vorba de unele situații care acum sunt trecute la desființarea de către instanțe:


Ø nu mai sunt îndeplinite condițiile referitoare la sediul social, ca urmare a expirării duratei actului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social ori transferului dreptului de folosință sau proprietate asupra spațiului cu destinație de sediu social;

Ø a încetat activitatea societății sau nu a fost reluată activitatea după perioada de inactivitate temporară, anunțată organelor fiscale și înscrisă în registrul comerțului, perioadă care nu poate depăși trei ani de la data înscrierii în registrul comerțului;

Ø în cazul societăților cu durată determinată, la expirarea duratei menționate în actul constitutiv, în anumite condiții.


Încheierea registratorilor prin care se constată, la cererea oricărei persoane interesate sau din oficiu, că sunt îndeplinite condițiile de desființare nu va fi executorie. Se va putea face plângere împotriva încheierii în termen de 15 zile, aceasta urmând să fie înaintată instanței competente - hotărârea pronunțată va putea fi atacată numai cu apel. Dacă plângerea se respinge sau dacă nu se depune nicio plângere, atunci intervine desființarea și începe lichidarea.

7. Se introduce o amendă nouă, pentru o situație care va implica și riscul desființării firmei.

În Legea societăților va apărea o amendă nouă, între 5.000 și 15.000 de lei, care se va aplica pentru încălcarea următoarelor obligații privind SA-urile:


Ø societățile trebuie să țină un registru al acționarilor care să arate numele și prenumele, codul numeric personal, denumirea, domiciliul sau sediul acționarilor și vărsămintele făcute în contul acțiunilor (evidența acțiunilor tranzacționate pe o/un piață reglementată/sistem alternativ de tranzacționare se realizează cu respectarea legislației specifice pieței de capital);

Ø administratorii, respectiv membrii directoratului sau entitățile care țin evidența acționariatului trebuie să pună la dispoziția acționarilor și a oricăror alți solicitanți informații privind structura acționariatului societății și să le elibereze, la cerere, pe cheltuiala lor, certificate privind aceste date;

Ø administratorii, respectiv membrii directoratului sau entitățile care țin evidența acționariatului trebuie să pună la dispoziția acționarilor și a deținătorilor de obligațiuni, în aceleași condiții de la punctul anterior, registrul ședințelor și deliberărilor adunărilor generale și registrul obligațiunilor, care să arate totalul obligațiunilor emise și al celor rambursate, precum și numele și prenumele, denumirea, domiciliul sau sediul titularilor (evidența obligațiunilor emise în formă dematerializată și tranzacționate pe o piață reglementată sau printr-un sistem alternativ de tranzacționare va fi ținută conform legislației specifice pieței de capital).


În plus, dacă obligațiile pentru care s-a dat amendă nu sunt îndeplinite în 30 de zile de la aplicarea sancțiunii, SA-ul vizat va risca desființarea de către tribunal la cererea autorităților fiscale.

bottom of page